Globally..effectively


Wajarkah?
Berbaloikah?

Sekian lama sekadar menjadi pemerhati, malah sekali-sekala turut mencelah memberikan sepotong dua pendapat terhadap perkembangan isu semasa secara global.

Kini saya tertarik untuk mencelah malah menulis sedikit pendapat peribadi saya terhadap agenda globalisasi yang masih giat berlangsung malah sangat mendapat tempat di dalam negara kita juga.

Protes.
Ya, saya setuju juga untuk melancarkan protes dalam penentangan terhadap penerbitan filem yang mencemar imej Islam. Malah saya secara peribadi berpendapat supaya badan Islam yang berhak membawa kes ini ke tahap yang lebih serius, bukan main-main sahaja macam sign/like page protes itu ini..

Buang masa.

Kenapa kita perlu bazirkan masa, tenaga, wang ringgit dan idea untuk buat protes yang ala2 lalat?
Let's make it real..kita protes betul2..

Caranya? Macam mana?
Entahlah..sbb kalau sekadar nak berlonggok ramai2, kibar bendera, bawak sepanduk..macam sangat2..buang masa..letih saya menengoknya, apalagi orang yang melaluinya..lagilah letih...

Kita sepatutnya bertindak secara lebih agresif dalam menjayakan misi protes ini...
Bukan jadi militan ye? Belum tahap itu lagi, tapi masih jihad..
Cumanya secara halus...
Contohnya, boikot barangan & perkhidmatan la..apalagi..

Kita patut aim gergasi ekonomi yanga akan jadi paling gelabah bila umat Islam nak boikot..apa? siapa? kat mana?
Itu tak lah pula saya tahu..sbb saya bukan ahlinya..tapi memanglah bila kita aim boikot sesuatu jenama secara global dan menyeluruh dan sepenuhnya..nnti mmg syarikat itu akan gelabah sbb sales merudum..hehehe..mereka juga pasti akan ikut beriya2 nak tolong kita umat Islam ini supaya menghentikan aktiviti tidak bermoral & tidak beretika itu..

Kita tak ada hak ke nak sue mereka2 tu? sue the country sekali sbb membenarkan penerbitan filem yg ntah hape2 tuh?


So, maybe it's just about time to make it globally & effectively..for real.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...