Kenapa Sibuk Nak Biz?

Mana ada sibuk...
Biz saya buat sambilan sahaja.
Sambil2 main tenet, sambil2 jaga anak, boleh jana side income.
Tak mampu nak tumpu sepenuhnya terhadap bisnes.
Cukuplah, penat la, saya tak setegap rakan2 ibu WAHM yang lain.

Inilah penyebab utama kenapa shop blog saya sampai la--- xsiap siap jugak.. Ehehe..
Malas ke?
Memang malas..sikit..

Yelah kan bersepah2 info produk sama customer boleh google aje, terpulang la kan nak beli dgn sape.. Dengan saya ke, dengan orang lain ke..

Rezeki itukan Allah yang tentukan..
Tak mampu jugak nak finish blog sebab line internet rumah saya agak terbatas.
Itu pasal saya strictly request sms atau whatsapp saja.
Sbb kalau pm memang sakit skit la..

Pendapatan bisnes sambilan ini in sha Allah saya nak setel hutang study.. Yelah.. dah hutang berbeban, pastu duk umah sape nak bayar..huhuhu... laki memang janji nak tolong setel, tapi..hmmm...

Harapkan org lambat la, baik saya setel sendiri sbb dlu saya yang makan..ngee...


♥SEDIKIT KISAH BIZ SAYA..
========================
Try biz tekstil, ok lah, tp a bit slow...dah tu pilihan kain tertakluk kpd pembekal.
Tak best la, sebab kalau xterjual, bukan pilihan hati kita, so, mcm unfair la..sedangkan kita ambil stok tu cash kot...

Kepada pembekal produk line fashion & apparel. Honestly, saya syorkan kalau jual borong kain tu, bagus sangat dah, tp let the retailers choose their own choice.

Barulah adil, duit mereka kot..so, I think hak tu 50-50 la, kan?

Sebagai pemborong, hak anda ialah harga.
Sebagai peruncit pulak, hak anda ialah kebebasan memilih produk mengikut citarasa.

WIN WIN SITUATION gitu...

Kita sebagai seller ni for sure ada jugak sedikit sebanyak instinct design yang bakal jadi pilihan market target kita. Bila dah dikekang, macam terbelenggu gitu, memang agak difficult sket la nak buat sales.

Kasihan peruncit, menggadai, mengorek, pecah segala tabung semata nak borong kain. Ingat boleh jana pendapatan sampingan, boleh la bantu naikkan taraf hidup sikit, bantu suami, bagi anak2 makan sedap sikit, jalan2 makan angin sekali-sekala..

Saya pun korek tabung anak jugak. Duit raya anak, malangnya, sangkut, jem tang kain. Ingat boleh jadikan membukit, bolehla ummy register haji ke, apa ke..huhuhu.. *holah..pahni ummy gati dgn duit jual kek pise deh...

Inilah pengalaman saya dalam pada duk dendiam lelama nih, openya dh banyak kerugian.. Baru kome tahu kan? Kehkehkeh..

Saje, bukan nak mengeluh, just sebagai panduan & iktibar kpd sahabat2 kat luar sana supaya boleh pertimbangkan ape yang patut sebelum membuat keputusan.

==========

♥Semoga Allah mempermudahkan segala urusan keduniaan bagi kita semua, supaya urusan akhirat kita tidak tergadai. In sha Allah. Amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...