EKZEMA: saya & anak 1 tahun merana!

Stress gila bila ekzema menjadi-jadi.

Anak bongsu saya Ahnaf, sekarang dah satu tahun, dah mula ekzema sejak lahir. Saya sendiri lupa pulak bila, masa sekolah menengah kot.

Sebab dulu okay aje main kucing, pakai barang besi macam gelang, rantai, subang tu..
Naik sekolah menengah menjadi penyakit pulak. Saya salahkan sistem imun badan saya yang lemah, dirosakkan merkuri..haha

Masa sekolah rendah adalah tampal gigi berlubang tu. Pastu hilang pulak tampalan tu..tertelan agaknya. Pastu saya Google la bahaya tertelan tampalan tu, ada dulu terbaca, zaman tu saya takde blog lagi. Dalam tampalan gigi tu, yang kelabu tu, ada bahan tu. Tu yang efek dia, sistem imun badan kita jadi lemah.

Sekarang penampal tu dah kaler lain, macam putih sket gitu kan?
Sakit aje hati ni..dah tercemar oleh logam berat tu..sabar ajelah.

Tengah belek-belek web cari pelembap yang sesuai untuk kami, dah makan suplemen, Vitamin E Shaklee..okay, moleks..kulit licin lemun.

Pastu saya mula masuk pejabat, berkarpet, penuh. Mula gatal2 balik, kulit jadi kering bersisik sikit. So, nak tak nak kena ikhtiar pakai pelembap jugakla..huhuhu

Tapi tolongla..saya memang stok malas berlosyen bagai tu. Rimas. Vitamin E masih telan, cuma masalah tu ada tapi under control la..stresss..

Jumpa pulak 1 solusi, maybe berkesan, saya ingat nak cuba. Nanti dah cuba seminggu saya feedback macam mana kejadiannya pada kami 2 beranak ye?

Minyak Zaitun. Sunnah tu. ^_^ wish me luck!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...